©2018-2019

BIOGRAFI

Foto: Lone Petersen

Lasse D. Hansen er en dansk komponist, dramatiker og musikformidler.

 

Som komponist bevæger han sig frit mellem storslåede musicalmelodier og drillesyge orkester- og kammermusikværker, der komponerer publikum ind i musikken, og med et sjældent bredt interessefelt fortæller han historier og åbner musikken op for uindviede ører som journalist, koncertvært, podcastskaber, essayist og foredragsholder.

Han fik som 25-årig sin symfoniske debut da Aarhus Symfoniorkester og dirigent Baldur Brönnimann uropførte værket Stemning, Applaus for stemmende orkester og klappende publikum på 50-års-jubilæumskoncerten for AUT: Aarhus Unge Tonekunstenere. Koncerten modtog udelukkende fem- og seksstjernede anmeldelser i en række ledende danske dagblade og blev senere samme år udpeget som “den bedste klassiske musikoplevelse i 2016” i Politiken.

 

I 2016 og 2017 medvirkede han som komponist og tekstforfatter i de to første officielle danske udgaver af de Broadway-baserede the 24 Hour Musicals, der samler de bedste skuespillere, instruktører, manuskriptforfattere og komponister for at skabe tidsbegrænset teater verden rundt. Forestillingerne modtog deres premierer i et udsolgt Teatret Svalegangen og på Bremen Teater.

 

Dramatiker- og instruktørdebut med musikteaterforestillingen Musikken har ordet, der efter at have turneret i Danmark i 2016-17, modtog sin amerikanske premiere på den anmelderroste MATA Festival i New York i 2018, hvor den bl.a. havde den Pulitzer Prize-vindende komponist Du Yun på scenen. Forestillingen var udvalgt i et felt på over 1100 kandidater fra 72 land og blev af den ledende ny musik-blog I Care if You Listen (.com) rost som “et af de mest uventede værker på programmet”.

 

 

Som musikjournalist har han interviewet en række førende internationale komponister, senest bl.a. islandske Anna Thorvaldsdottir, den canadiske multi-instrumentalist Richard Reed Parry fra bandet Arcade Fire og de tre Bang on a Can-grundlæggere Michael Gordon, David Lang og Julia Wolfe, samt danske koryfæer som Poul Ruders og Fuzzy. Hans artikler, portrætter, reportager og essays er udgivet af Seismograf og af New York Public Radio.

Han er uddannet komponist og musikteoretiker, og har dertil studeret ensembleledelse og musikformidling, fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium (København), Det Jyske Musikkonservatorium (Aarhus) og Syddansk Musikkonservatorium & Skuespillerskole (Odense og Esbjerg).

 

Han underviser i musikformidling på Syddansk Musikkonservatorium og i komposition, musikteori, musikhistorie, instrumentation, analyse, klaver m.m. på MGK Fyn, hvortil han også har skabt faget Musikervirke – et fag om kreativ fordybelse, benhård projektrealisering og om at leve af det, man laver. Dertil har han virket som gæstelærer for komponister, sangskrivere og producere på Rytmisk Musikkonservatorium (RMC), for komponister og klassiske musikere på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og for elektroniske komponister og musikere på Engelsholm Højskole.

Som foredragsholder har han bl.a. introduceret studerende på Københavns Universitet og Aarhus Universitet til dansk samtidsmusik og Aarhus Symfoniorkesters publikummer til det symfoniske repertoire før koncerterne. Dertil er han en aktiv afholder af kompositionsworkshops og som mentor for børn og unge over hele landet i jævnlige samarbejder med SPOR Festival/Århus Sinfonietta, Musik & Ungdom, Dansk Komponistforening, Syddansk Musikkonservatorium & Skuespillerskole/Esbjerg Ensemble, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Spil Dansk.

 

Han har været musikalsk arrangør for bl.a. Aarhus TeaterCPH Opera Festival og Århus Sinfonietta og har senest indspillet en række arrangementer med Aarhus Symfoniorkester og dirigent Jesper Nordin til orkestrets seksårige Musikkens Børn-projekt.

 

I 2016 var han som næstformand co-festivalleder for UNM: Ung Nordisk Musiks 70-års jubilæumsfestival.

…menneskets trang til at fortælle historier er en central del af oplevelsen af Lasse D. Hansens virke og musik. Musikken peger på sig selv, viser sin egen position og fortæller om sit væsen. En fortælling, der perspektiver og uddyber klangene, og ligesom det klanglige udtryk balancerer fortællingen det udadvendte og glimtet i øjet med det sarte og alvorligt elegante.

 

– Trine Boje Mortensen, komponistbasen.dk