©2018-2019

Komponist Allan Gravgaard Madsen har kurateret en koncert for Aarhus Symfoniorkesters klarinetgruppe. I programlægningen af koncertens første del har han iscenesat en musikalsk associationsrække ved at udfylde de ellers forventelige tomrum mellem hvert værk. Foto: Stine Vejen

At tegne en linje

{ for Aarhus Symphony Orchestra, Sunday, January 31st 2016 }

  

programnoter af Lasse D. Hansen

 

 

Det er musikkens evne til at skabe associationer hos lytteren, der binder værkerne sammen ved denne kammerkoncert. Komponisten Allan Gravgaard Madsen (f. 1984) har i programlægningen af koncertens første del iscenesat en musikalsk associationsrække ved at udfylde de ellers forventelige tomrum mellem hvert værk. Stilhedens plads i programmet erstattes af musikalske ekkoer fra ét værk, der i komponistens fantasi bliver til fragmenter fra et andet værk. Således omformes den ene musik til den anden og den tredje i løbet de tre indlagte intermezzi. Resultatet bliver ét sammenhængende musikalsk forløb – en komponeret programlægning, om man vil.

 

De første toner i den mørklagte koncertsal er Madsens egen Courante (2015), der som en musikalsk skygge antyder de melodiske og rytmiske konturer af Johann Sebastian Bachs (1685-1750) suitesats af samme titel. Musikken, der oprindeligt er den tredje dansesats i den første af Bachs populære cellosuiter, opføres her i en version for solo basklarinet – og i Madsens hænder til en start altså som et præekko, hvor kun ganske få af Bachs oprindelige toner titter frem af skyggerne. Musikken bevarer dog sine umiskendelige Bachske kvaliteter: Den prægnante, rytmiske fremdrift i den kun akkurat hørbare strøm af key clicks (den perkussive lyd af basklarinettens klapper, der ’klikker’ løs når de toneløst åbnes op og lukkes i) og de lange, afrundede melodilinjer, der vokser frem af instrumentets eget åndedræt – den bredt bårne luftstrøm, der får instrumentets blad til at vibrere og skabe tonerne.

 

De selvsamme kvaliteter danner grundstenene i den ungarske komponist Mátyás Seibers (1905-1960) ungdomsværk Drei Morgensternlieder (1929). I den første af de tre korte sange skrevet til nonsensdigte af tyskeren Christian Morgenstern (1871-1914), Die Trichter (Tragtene), er inspirationen fra Bach tydelig: En sopran og en klarinet danser om hinanden i en klassisk, tostemmig inventionssats. Stemmernes store ambitus udnyttes på malende vis når musikken rinder ud gennem ’tragtens’ spids og forsvinder ned i et toneløst dyb på digtets sidste stavelser: … und so weiter.

 

I værkets anden sang, Das Knie (Knæet), afviger Seiber ganske tidstypisk en entydig tonalitetsfornemmelse ved at fastlægge ni af den kromatiske skalas tolv toner i en rækkeføle, der konsekvent overholdes i hver af sangens fraser – en nitone-variant af østrigeren Arnold Schönbergs (1874-1951) signifikante tolvtonemusik, der definitivt ophævede enhver toneartsfornemmelse, da den så dagens lys i 1923, kun seks år forinden Seibers værk. Musikkens udtryk adskiller sig dog markant fra Schönbergs pantonalitet, da Seiber i endnu en tekstnær udsættelse lader en stort set ubevægelig akkompagnementsfigur humpe sig af sted som knæet, der ingen vegne kommer uden resten af benet.

 

I værkets sidste sang, Das Nasobēm (et af Morgenstern opfundet og til dansk uoversætteligt fiktivt dyr, der træder tunge skridt på dets næser) forenes inventionsstilen fra første sang med endnu en Schönberg-inspiration: Sprichstimmen – en kaberet-lignende sangteknik, hvor sopranen snarere end at synge tonerne, taler dem i melodiske silhuetter.

 

I Madsens Aria (2015-16) smages der ligeledes på ordene, når sopranen skiftevis synger vokaltoner og fremsiger konsonantstøj fra tekstfragmenter af en sopranarie fra Bachs Juleoratorium (1733-34). Hvor Bachs arie oprindeligt er komponeret for solo obo, sopran og en ’ekko-sopran’, gemt i kulissen, udspilles ekkoet her i et klangligt fletværk af tre klarinetter og kontrabassens sarte og støjfyldte flageolettoner.

 

Den britiske komponist Thomas Adès’ (f. 1971) ungdomsværk Life Story (1993) – baseret på amerikaneren Tennessee Williams’ (1911-83) digt af samme navn – rummer i sig selv en konstant omskiftelig musik. De markante komiske og tragiske kontraster trækkes op i Williams’ tekst, hvor et akavet møde mellem to mænd på et hotelværelse får alvorlige konsekvenser, når en cigaret er skyld i, at værelset går op i røg – og slutningen på digtet, musikken og det gennemkomponerede forløb i denne første halvdel af koncerten således også bliver de to mænds endeligt.

 

Efter pausen gælder det igen Bachs toner. Denne gang i Jesper Jørgensens arrangement af Bachs Goldberg-variationer (1741/2008) for klarinettrio. Værket er kendt og elsket i den oprindelige version for cembalo og senere udgaver for klaver. Den moderne klarinet var på Bachs tid endnu ikke udviklet til at varetage det tekniske og virtuose fletværk af melodier, som dette værk består af. Efter præsentationen af temaet, endnu en Aria, varieres dette igennem hele 30 variationer, der viser den stor opfindsomhed og kompositorisk snilde Bach havde til at bearbejde materialet med i sine kontrapunktiske kunster. Dette arrangement byder på hele klarinettens usædvanlige brede palet af klangfarver – fra det mørke, luftige og træagtige dyb til de legende og lyse, lette øvre registre. I sig selv en hel koncerts musikalske indtryk, der spejler første halvdels gennemkomponerede forløb.

 

I denne eklektiske smeltedigel af musikalske udtryk er det næsten ikke til at høre, hvor den ene musik stopper og den næste begynder. Værkernes individuelle grænser udviskes (eller udpensles?), når koncerten tager konsekvensen af vores grundlæggende trang til at tegne en linje fra et punkt til et andet.

 

 

 

Kammerkoncert

Aarhus Symfoniorkester

søndag d. 31. januar 2016 kl. 15.00

Symfonisk sal, Musikhuset Aarhus

 

Medvirkende:

Signe Asmussen, sopran

Mathias Kjøller, klarinet

Vibeke Kærsgaard Lembcke, klarinet

Kristian Flagstad, klarinet

Christian Jørgensen, kontrabas

 

 

 

Allan Gravgaard Madsen/J.S. Bach

Courante for solo basklarinet

 

Intermezzo nr. 1*

 

Mátyás Seiber

Drei Morgensternlieder for sopran og klarinet

  1. Die Trichter

  2. Das Knie

  3. Das Nasobēm

 

Intermezzo nr. 2*

 

Johann Sebastian Bach

Courante fra 1. cellosuite (version for solo basklarinet)

 

Intermezzo nr. 3*

 

Allan Gravgaard Madsen

Aria for sopran, tre klarinetter og kontrabas

 

Thomas Adès

Life Story, opus 8, for sopran, to basklarinetter og kontrabas

 

 

---------- Pause ----------

 

 

Johann Sebastian Bach

Goldbergvariationer, arrangeret for klarinettrio af Jesper Jørgensen

 

 

 

*intermezzi af Allan Gravgaard Madsen

Allan Gravgaard Madsens kompositioner til kammerkoncerten er alle uropførelser.