©2018-2019

ARTICLES, PROFILES and COVERAGES

Musik for hjertebanken og åndedræt

 

{ Monday, April 8th 2019 }

  

Kontrolafgivelse. Hjertet er en muskel, vi ikke selv bestemmer over. I værket ’Music for Heart and Breath’, kæmper nogle af Danmarks mest erfarne klassiske musikere imod et helt livs skoling i sammenspil, når deres individuelle hjerterytmer og åndedræt dirigerer musikken.

af Lasse D. Hansen

Jens Lund Madsen har et problem. Han kan ikke høre sit hjerte. Han lytter intenst til det stetoskop, der er fæstnet til hans brystkasse med gagebind, men lige meget hjælper det. Der er ingen hørbar puls.
 

Ellers er det meste som det plejer, som han sidder der, spilleklar med sin cello mellem benene blandt sine kollegaer i Århus Sinfonietta. Kammerensemblets 15 musikere dækker alle symfoniorkestrets forskellige instrumenter, og her i [...]

Det er ikke, fordi Finnur Karlsson ikke vil tale om sin musik. Men ...

 

{ Tuesday, November 20th 2018 }

  

… »det er svært«, som han siger. Musikken lader til at komme fra et sted, sproget ikke har adgang til. Onsdag debuterer han som komponist med et værk, der springer frit og kaotisk fra stadionbølger, hundeklikkere og Guds lam til Dolly, det klonede får.

af Lasse D. Hansen

Fire musikere sidder rundt om et bord. De synger og spiller på klikkere, den slags, man bruger til hundetræning. En projektor kaster lysbilleder ned på bordet fra mørket under loftet.

 

For Finnur Karlsson blev dét billede startskuddet til en længere associationsrække, og det er herudfra, den 30-årige islandske komponist har udfoldet sit nyeste værk, Communal Music (2018). Situationen med musikerne om bordet har fået [...]

 

In Seismograf

Musik som maraton: Kom og gå, som du vil, eller bliv hele ugen

 

 

{ Wednesday, August 22nd 2018 }

  

Det amerikanske Bang on a Can-kollektiv er berømt for sine maratonkoncerter. Og siden 2002 også for sin årlige festival nord for New York, hvor unge komponister og musikere flokkes til fra hele verden.

af Lasse D. Hansen

»Dette er ikke en anmeldelse, selvfølgelig. Det ville tage halvdelen af 2. sektion at opsummere den mangfoldighed af musik, som Bang on a Can præsenterede i søndags på Exit Art-galleriet i SoHo.«

Sådan starter Newsdays kritiker Tim Page sin ikke-anmeldelse af det allerførste Bang on a Can-maraton på Manhattan i maj 1987. Det dengang nystartede musikkollektiv tilførte ny energi til New York-scenen, og [...]

In Seismograf

Diyn1ppWAAEn89_.jpg

Bangs Big Theory

 

{ Sunday, August 5th 2018 }

  

 

by Lasse D. Hansen

 

 

Do not warm up in the bathroom, please. It’s not hard to imagine the situation that made it necessary to put up the sign backstage at MASS MoCA’s Hunter Center. With 31 young musicians from the Bang on a Can Summer Music Festival getting ready to go on stage at the North Adams-located museum for modern art, the spaces backstage were sparse.

 

No two line-ups were the same in the 15 different pieces of the iconic marathon, which in keeping with tradition rounded off three weeks of intense work for musicians and composers from around the world. During the six hours of  music the musicians stood ready to take over for each other [...]

 

 

In New Sounds, New York Public Radio

39959552_2079404282310812_83930254125186

The marathon before the Marathon: Emily Thorner at Bang on a Can

 

{ Saturday, July 28th 2018 }

  

 

by Lasse D. Hansen

 

 

On Thursday afternoon, Emily Thorner arrived ten minutes early to sing into a paper cup. “It’s my warm up cup,” the high-coloratura soprano explained while preparing her voice for her second rehearsal that day—this time of steel pan virtuoso Andy Akiho’s NO one To kNOW one.

 

The piece is one of many new works the Bang on a Can Summer Festival’s thirty young musicians, or Fellows, are performing with its Faculty this Saturday at the six-hour Marathon at MASS MoCA. It is a pulsating, fast-paced and shape-shifting piece, and with its leaping melodic lines, rap sections and punchy bass drum hits, it requires Thorner to be exactly the same. [...]

 

 

In New Sounds, New York Public Radio

Brooks_Frederickson.jpg

Putting it together: Brooks Frederickson at the Bang on a Can Summer Festival

 

{ Wednesday, July 25th 2018 }

  

 

by Lasse D. Hansen

 

 

Given the opportunity to work with noted conductor Brad Lubman, composer Brooks Frederickson did not think twice: This was the ensemble he was going to write a new piece for. It was in spring 2018, and the Bang on a Can Summer Music Festival asked him to choose one of three different instrumentations for the commission work he was about to write for the festival's Musician Fellows.

 

Giving the unusual instrumentation a second look it struck him: “Oh no! What am I going do with four percussionists and two singers?” Realizing that this configuration of instruments would probably never be accessible again, Frederickson decided to focus his attention on making the most out of this particular event by not worrying about usual concerns for a classical composer [...]

 

 

In New Sounds, New York Public Radio

IMG_1423.jpg

His ears decide what we are hearing: amplifying the Bang on a Can Summer Music Festival 

 

{ Tuesday, July 24th 2018 }

  

 

by Lasse D. Hansen

 

 

“Okay, what do you guys need to be different?,” sound engineer Andrew Cotton asks from the back of the empty hall as soon as the ensemble stops playing. The time is 3:30pm, Monday afternoon, and its the first day of the final week of the three-week Bang on a Can Summer Music Festival.

 

For the past two weeks, the musicians have worked intensively with the festival's nine composition Fellows at the Massachusetts Museum of Contemporary Art campus to realize nine new works written for the occasion.

 

Right now, eight of the Musician Fellows are on stage, rehearsing Zero System—a groovy piece by composition Fellow Daniel Rhode consisting of waltzing melodic fragments—for the last part of the process: the sound rehearsal for the World [...]

 

 

In New Sounds, New York Public Radio

mettenielsen_soffi_chanchira_larsen.jpg

Tilfældige møder

{ Tuesday, June 5th 2018 }

  

 

Da hun blev optaget på konservatoriet, drømte hun om at blive ‘en af drengene’. Forrige sommer debuterede Mette Nielsen som komponist, helt på egne ben. Lasse D. Hansen har taget toget med hende fra Nordhavn til Amager Strandpark.

 

af Lasse D. Hansen

 

Der er en lyd i Mette Nielsens hoved, og den har været der, siden hun var barn.

 

Den minder om lyden af maskiner. En kompleks maskinstøj, man ligesom kan synge med på. Som den, der kom fra barndomsnaboens havemaskine: en kompleks klang af forskellige toner, lige til at synge med på og rundt om. Gentagne gange har hun forsøgt at omsætte den erindrede lyd til musik, indtil videre uden helt at lykkes. Men som hun siger, så mislykkes det bedre og bedre for hver gang [...] 

 

 

In Seismograf

0002 kopi_lo.jpg

Byens første vilde løfte om hele mysteriet 

 

{ Tuesday, March 27th 2018 }

  

 

af Lasse D. Hansen

 

 

Min første tanke ombord på flyet til New York er, at nu vinder jeg den time tilbage som forsvandt i sommertidsskiftet natten til i går. Dén, og flere til.

 

Jeg troede at jeg skulle bruge de 8,5 timer flyveturen nu tager til at arrangere musik til Aarhus Symfoniorkester, men min computer er helt flad for strøm og der er ingen stikkontakter inden for rækkevidde. I stedet læser jeg en bog af den journalist og forfatter, som der for 10 år siden vakte min interesse og bragte mig på sporet af byen i første omgang, Anne Mette Lundtofte. Jeg læser om hendes første hæsblæsende møde, hvordan hun ankommer midt om natten til byen, der aldrig sover. Velvidende at det om lidt er mig der vil ankomme midt om natten til en by, der sikkert er vågen endnu. Det er alt sammen sket før, og om 8,5 timer vil [...]

img-5024-1_besk.jpg

Myten Thorvaldsdottir

 

{ Wednesday, January 24th 2018 }

  

 

Anna Thorvaldsdottir er noget så sjældent som en nulevende komponist, der er omspundet af myter. Myter om en ung islænding, der lever i ét med den rå natur. I et interview indvier hun os i en på en gang intuitiv og gennemstruktureret arbejdsproces, der involverer farverige skitser, lydmeditationer og hvad hun selv beskriver som en besættelse af »musikalske økosystemer af lag.« Fra i dag og ugen ud gæster hun København som festivalkomponist på årets NJORD Biennale.

 

 

af Lasse D. Hansen

 

 

Lad os begynde ved rødderne. Sådan helt bogstaveligt. Under jorden.

 

Da den unge, fremtrædende islandske komponist Anna Thorvaldsdottir i 2011 udgav sit debutalbum fik det titlen Rhízōma [...] 

 

In Seismograf

headerny.jpg

Det handler stadig om at lege med lyd

 

{ Wednesday, November 1st 2017 }

  

 

Nordic Music Days indtog i år London sidst i september og komponist og musikformidler Lasse D. Hansen reporterer her fra konferencen 'Young People, Composing and Contemporary Music', der stillede skarpt på kompositionsarbejde med børn i alderen 8-11 år. Konferencen var en del et særligt fokus på børn og unge, komposition og nutidig kompositionsmusik, som arrangørerne fra de fem nordiske komponistforeninger i Nordisk Komponistråd har besluttet skal være en del af festivalen de kommende tre år.

 

 

af Lasse D. Hansen

 

 

»Hvad vil det sige at komponere? Snak lige med jeres sidemand om det«.

 

Spørgsmålet stilles af Nancy Evans, der er [...] 

 

 

In Seismograf

header_3.jpg

“We can’t really afford to fuck this up”

 

{ Thursday, August 11th 2016 }

  

 

Amidst the hectic planning of the Young Nordic Music Festival in Aarhus, vice chairman Lasse D. Hansen has visited Peder Holm, 89, who participated in the very same festival right after World War II. A lot has changed since then, but the sense of a Nordic community is still what’s most important. Well, that and the responsibility of continuing 70 years of music history. Yikes.

 

by Lasse D. Hansen

One day, in October 1947, there is a knock on the door director Christian Christiansen’s office at the Royal Danish Academy of Music in Copenhagen. The student council president Eifred Eckart-Hansen brings the message that Norway has cancelled the upcoming second edition of the ‘Nordisk Musikfest [...] 

 

In Seismograf

header_3.jpg

»Vi har ikke rigtig råd til at fucke det her op«

 

{ Thursday, August 11th 2016 }

  

 

70-ÅRS. Næstformand Lasse D. Hansen har taget en pause fra den hektiske planlægning af Ung Nordisk Musik-festivalen i Aarhus for at besøge Peder Holm på 89, som deltog i samme festival lige efter Anden Verdenskrig. Meget har ændret sig siden da, men det handler stadig om følelsen af et nordisk fællesskab. Og nå ja, om ansvaret for at videreføre 70 års musikhistorie.

 

 

af Lasse D. Hansen

 

I oktober 1947 banker det på døren på direktør Christian Christiansens kontor på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium. Ind træder elevrådsformand Eifred Eckart-Hansen med besked om, at Norge har aflyst den forestående anden udgave af Nordisk Musikfest (Konservatoriefest) med kun tre ugers varsel [...] 

 

 

In Seismograf

numus_programboeger_ny.jpg

Fra kardexkortkassen – Et nedslag i AUT’s historie

 

{ Sunday, May 8th 2016 }

  

 

I anledning af koncertforeningen AUT’s, Aarhus Unge Tonekunstneres, 50-års jubilæumssæson tager komponist og AUT-bestyrelsesmedlem Lasse D. Hansen en snak med tidligere forretningsfører Jens Bruno Hansen om en betydningsfuld periode i AUT’s historie, hvor den særdeles aktive forening inviterede punkere og strubesangere indenfor, hvor spirituelle selskaber fik øjnene op for den ny kompositionsmusik, og hvor musikken begyndte at stå på andre ben – og at køre på ethjulet cykel.

 

af Lasse D. Hansen

 

Jens Bruno Hansen blev optaget på musikvidenskab på Aarhus Universitet i 1979. Samtidig studerede søsteren Bolette på Det Jyske Musikkonservatorium, og hurtigt blev Jens Bruno kærester med en af Bolettes veninder, der var datter af sangprofessoren. De fik et barn [...] 

 

 

In Seismograf

peterbruun08_a.jpg

Musik, der vokser

 

{ Thursday, March 10th 2016 }

  

 

Komponisterne Anders Brødsgaard og Peter Bruun i samtale med Lasse D. Hansen. Om at skrive for akkordeonet, om den klassiske koncert som ritual og om hvornår, hvordan og om man overhovedet kan tale om musikken.

 

 

af Lasse D. Hansen

 

LDH: Torsdag d. 10. marts 2016 afholder Århus Sinfonietta en af deres Late Night Contemporary-koncerter. Det sker, som sædvanligvis, i forlængelse af en af Aarhus Symfoniorkesters torsdagskoncerter i Musikhuset Aarhus’ Symfoniske Sal. Frode Andersen er solist i Peters akkordeonkoncert Spejlbølger fra 2000. Ved samme koncert har Århus Sinfonietta bestilt et nyt værk af dig, Anders, Wie schön leuchtet der Morgenstern, for hele fire akkordeoner og sinfonietta [...] 

 

 

In sinfonietta.dk for Århus Sinfonietta

allan-gravgaard-madsen-facebook.jpg

At tegne en linje

 

{ Sunday, January 31st 2016 }

  

 

af Lasse D. Hansen

 

 

Det er musikkens evne til at skabe associationer hos lytteren, der binder værkerne sammen ved denne kammerkoncert: Komponisten Allan Gravgaard Madsen (f. 1984) har i programlægningen af koncertens første del iscenesat en musikalsk associationsrække ved at udfylde de ellers forventelige tomrum mellem hvert værk. Stilhedens plads i programmet erstattes af musikalske ekkoer fra ét værk, der i komponistens fantasi bliver til fragmenter fra et andet værk. Således omformes den ene musik til den anden og den tredje i løbet de tre indlagte intermezzi. Resultatet bliver ét sammenhængende musikalsk forløb – en komponeret programlægning, om man vil [...] 

 

 

for Aarhus Symphony Orchestra